Snakken naar eigen-ruimte


Snakken naar eigen-ruimte

In de categorie ‘relationele uitdagingen thuis’ staat ‘tijd en ruimte voor mijzelf’ wel op nummer 1.

Hoewel de meesten van ons wel gewend zijn om én thuis én op het werk te zijn en mensen te ontmoeten gedurende de dag, is het samen thuis zijn met vaak ook nog kinderen om je heen een extra uitdaging.

Pas op: ik ga schreeuwen!
De hele dag op elkaars lip zitten, veel in dezelfde kamer zijn en daardoor ook veel en vaker (moeten) overleggen, leidt tot een gebrek aan ‘eigen-ruimte’.
Zowel in tijd, als ook letterlijk in ruimte.

Je kent het wel: dat gevoel dat je eigenlijk heel diep wilt ademen (druk op je borst of in je buik), maar wat dan niet lukt.
Je wilt NU wegrennen: eruit!
Of je hebt de neiging om even heel hard te schreeuwen.
Dat laatste werkt trouwens zeer bevrijdend 😅, maar dan moet je je huisgenoten wel even waarschuwen, of in je auto op een stil plekje gaan staan. Doen!!
Het helpt ECHT, spreek ik uit ervaring.

Eigen-ruimte i.p.v. steeds ‘naar buiten’ leven
‘Eigen-ruimte’ is nodig, om op adem te komen, om tot rust te komen, om even te kunnen voelen hoe het met jezelf gesteld is.
Eigen-ruimte is nodig om de verbinding met jezelf te behouden.
In het gezinsleven nu, is er veel meer neiging om met je aandacht overal en bij iedereen te zijn.
Om de controle te houden misschien; te zorgen dat iedereen zich aan de afspraken houdt.
Daarin ligt het gevaar, dat je teveel ‘naar buiten’ leeft en je eigen innerlijk verwaarloost.

Stress
Het gevaar van innerlijke verwaarlozing (klinkt heftig, maar dat kan zich ook op kleine schaal voordoen) is, dat je continu een lichte stress ervaart.
Dat vind je lijf niet fijn.
Als je het kunt registreren, dan zal je dat beamen.

Maar ja, niet iedereen kan dat goed registreren.
Dan valt het pas op als iemand tegen je zegt: “jeetje mam, wat doe je aangebrand”.
Of wanneer je ‘s avonds geen puf meer hebt, terwijl je voor je gevoel weinig zinvols gepresteerd hebt.
Of wanneer je geen zin meer hebt om je partner lekker te knuffelen.

Stress!!! Nee hè, dat wil je nu helemaal niet. Zet alles alleen nog maar meer op scherp.
En er is in deze tijd al genoeg stress.

Reset, of doe jezelf tekort
Wat nodig is, is je ‘eigen-ruimte’ claimen.

“Ja hoe dan?”, hoor ik je vragen: “daar is in ons huis geen ruimte voor en de tijd ontbreekt”

Tja, dat is een mooie overtuiging om jezelf tekort te blijven doen.

Toch is het  echt nodig om jezelf regelmatig te resetten.
En dat kan met allerlei kleine hulpmiddelen.

Wat doet een reset?
Dat doet wat het letterlijk betekent: jezelf opnieuw in-stellen.
Zorgen dat je weer verbonden bent met jezelf, van binnen: vanuit het alsmaar naar buiten gericht zijn, weer je aandacht naar binnen trekken, zodat je jezelf weer voelt en tot rust brengt; ont-stresst.
De ruimte in jou weer vergroten.
Dat heeft je lichaam nodig.

En je partner en gezin ook trouwens, wat dat maakt jou weer een blij mens.

Met een regelmatige reset brengt je lichaam én je geest weer tot rust, verhoogt je weerstand, geeft je het gevoel dat je alles weer even beter aankan en maakt je echt vrolijker.
Hieronder een stelletje tips en een reset-oefening.

ZORGTIPS VOOR JE EIGEN-RUIMTE

  1. Neem de tijd om je af te vragen en vooral te voelen, wat jij aan eigen-ruimte nodig hebt en zou willen hebben.
  2. Trek je regelmatig (= meerdere keren per dag) terug: variërend van 2 minuten tot een half uur of langer, om bijvoorbeeld een boek te lezen, de reset-oefening te doen of alleen maar te zijn.
  3. Creëer een eigen terugtrek-plek voor jezelf. Als je niet een deel van een extra kamer of de zolder kunt gebruiken, zet je  een extra stoeltje in je slaapkamer, met bloemetje, mooie steen of afbeelding, kaarsje, of een speciale plaid op je bed (als een stoort terugtrek-bankje), met iets moois voor jezelf op je nachtkastje: wees creatief om, al is het maar een piepklein, eigen plekje voor jezelf te maken, waar jij jezelf kunt terugtrekken. Dat doet echt wonderen.
  4. Trek je ook daadwerkelijk terug op korte momenten als jij wilt resetten en laat weten aan je huisgenoten hoeveel tijd je daar niet gestoord wilt worden en dat je er daarna weer bent voor ‘wie dan ook’.
  5. ADEM!!! Besteed extra aandacht aan ademen, ook als je in gesprek bent. Adem bijvoorbeeld even bewust in, wanneer je een vraag stelt of antwoord geeft of nog beter een complimentje.
    Zeker wanneer je met kinderen omgaat en je geduld stevig op de proef gesteld wordt: ADEM in en uit, voordat je in contact gaat.
    Je adem is je beste en meest waardevolle tool om te resetten en je eigen-ruimte te vergroten: het maakt je ruim van binnen.
  6. ADEM!!! Doe de reset-oefening, zie ook hieronder. Hij duurt maar een paar minuten en helpt je om de verbinding met jezelf letterlijk te hervinden. Als je hem regelmatig doet, ga je ook leren om het toe te passen in andere situaties.
  7. ADEM!!! OP DE PLÉ! Gebruik je tijd op het toilet als reset-tijd. Heerlijk even alleen, met tijd om je lichaam en je adem te voelen. Gebruik de tips uit de reset-oefening.
  8. Verzorg jezelf, vooral voor het slapen gaan. Neem een douche of bad en zeep jezelf met aandacht in. Zet een muziekje op tijdens het douchen of badderen. Smeer jezelf liefdevol met bodylotion in en doe dat met zachte aandacht. Ga daarna niet meer voor de tv zitten, maar lees een stukje, of haal leuke (vakantie)herinneringen op met je partner of je kinderen.
  9. Nodig je partner uit voor een intiem momentje, al is het maar een knuffel van 2 minuten: adem samen.
  10. Ga overdag zo nu en dan naar buiten voor een frisse neus: ook dat kan heel kort (bijvoorbeeld als korte pauze voor iets nieuws dat je aanpakt: voor het koken, of voordat je gaat telefoneren voor je werk, of achter de pc gaat zitten). Maak als het even kan echt contact met de natuur door te ruiken, te kijken of in de tuin te werken. De natuur helpt ons echt resetten! Zo mooi om dat te ervaren.
  11. Doe de huishoudelijke dingen die je doet mindful: als je kookt bijvoorbeeld; besteed aandacht aan je handelingen, met respect voor de ingrediënten en voel hoe je ademt. Dat brengt je energie, in plaats van dat het je energie kost. Echt! Zo werkt dat. Zelfs voor zuigen of de was ophangen.
  12. Maak afspraken met je huisgenoten over ‘eigen-ruimte’ maken. Zowel voor jezelf, als ook voor hen.
    Jullie hebben allemaal eigen-ruimte nodig.
  13. Neem de tijd om te doen wat voor jou reset-tijd is en je eigen-ruimte vergroot: dat wat jou voedt 💜 op de manier die jij fijn vindt. Draag zorg voor jezelf!

Ik wens je voldoende vernieuwende eigen-ruimte voor de komende dagen.

DE RESET-OEFENING vind je in deze link

Vind je het fijn om een oefening van 11 minuten te doen? Die je nog wat meer rust brengt. Doe dan deze ‘Thuis bij jezelf’ oefening.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *